فردا چی بپزم؟(گلچین)
گشنیزماهی

 

مواد لازم

 

  • شیر ماهی: 1 کیلوگرم
  • فلفل سیاه: 1 قاشق مرباخوری
  • پودر زیره: نصف قاشق چایخـوری
  • پودر زنجــبیل: 1 قاشق چایخوری
  • پودر گشنیز: 1 قاشق چایخوی
  • پودر سیر و فلفل قرمز از هر کدام: 1 قاشق چایخوری
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
  • سیر: 2 حبه
  • گوجه فرنگی بزرگ: 4 عدد
  • آبلیمو
  • گشنیز ساطوری خرد شده: 1 پیمانه
  • روغن و نمک: به میزان لازم

گشنیز ماهی

 

گشنیز ماهی

 

 


طرز تهیه

 

ماهی‌ها را به صورت مکعبی خرد کرده، ادویه‌ها، روغن زیتون و سیر خرد شده را به آن افزوده و به مدت پنج الی شش ساعت در یخچال می‌گذاریم. یک ربع قبل از پخت، نمک و  آبلیمو را به ماهی اضافه کرده، بعد در تابه‌ای مناسب روغن ریخته و ماهی‌ها را در آن سرخ می‌کنیم.

گوجه‌ فرنگی‌ها را پوست گرفته و نگینی خرد می‌کنیم و به همراه نیمی از گشنیز به ماهی افزوده و به مدت ده دقیقه سرخ می‌کنیم.در هنگام سرو مابقی گشنیز و آبلیمو را می‌افزاییم.گشنیز ماهی با پلو و یا بدون پلو قابل سرو می باشد.


کلم دلمه

 

 مواد لازم

 

  • کلم برگ یک عدد
  • پیاز سه تا چهار عدد
  • سبزی دلمه خرد شده( تره، جعفری، گشنیز، شوید، ترخان و نعنا ) یک پیمانه
  • گوشت چرخکــرده 500 گــرم
  • برنج آبکش شده یک و نیم پیمانه
  • لپه پخته شده نصف پیمانه
  • سرکه یک چهارم پیمانه
  • شکر: یک چهارم پیمانه
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی

 

 

کلم دلمه

 

 

کلم دلمه

 

 

طرز تهیه

 

برای طبخ کلم دلمه ابتدا آب را در قابلمه ریخته  روی حرارت قرار داده تا به جوش آید. قسمت سفت ساقه روی کلم را با چاقو جدا کنید. کلم را به صورت درسته در آب جوش قرار داده تا کمی بجوشد به کمک دو کفگیر برگ‌های کلم را دانه دانه جدا کنید. کمی که ساقه برگ‌ها نرم شد از قابلمه در آورید به همین ترتیب تا انتها برگ‌ها را جدا کنید.

دو عدد از پیازها را سرخ کرده، گوشت را به آن اضافه می‌نماییم و تفت می‌دهیم. رب گوجه ‌فرنگی را به آن افزوده و اجازه می‌دهیم تا سرخ شود.

نمک، فلفل و زردچوبه را به اندازه دلخواه افزوده،سپس برنج، لپه و سبزی را با این مواد مخلوط می‌کنیم. مواد فوق را داخل برگ کلم‌های پخته شده ریخته، می‌پیچیم و داخل قابلمه می‌گذاریم.

در ظرفی جداگانه دو عدد پیاز دیگر را تفت داده و یک تا دو قاشق رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه می‌کنیم، سپس آب را می‌افزاییم، آب که به جوش آمد، آن را روی دلمه‌ ها می‌ریزیم. آب دلمه باید اندازه‌‌ای باشد که کمی روی دلمه‌‌ها را بپوشاند، در اواخر پخت شکر را در یک لیوان آب حل کرده و به همراه سرکه به دلمه‌ها اضافه می‌‌کنیم.
می شود از همین مواد داخل یک لایه پیاز ریخته و همراه کلم سرو کنید.

خورشت گردوبادنجان

مواد لازم

 

بادنجان سرخ شده 5 عدد
گردو آسیاب شده 500 گرم
گوشت چرخ کرده 350 گرم
پیاز رنده شده 1 عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی 1 قاشق
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

خورشت گردو بادنجان

 

خورشت گردو بادنجان

 

 

طرز تهیه

 

مغز گردو چرخ شده را در مقداری روغن تفت می دهیم. در این مرحله باید مرتب گردو را هم بزنیم تا نسوزد و تلخ نشود. سپس 1 لیوان آب اضافه می کنیم.
بادنجان ها را پوست می کنیم و داخل آنها را خالی می کنیم و بعد آنها را در روغن سرخ می کنیم. نصف پیاز رنده شده را با نیمی از گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم با  کمی نمک و فلفل و زردچوبه ورز می دهیم . بعد آنها را گلوله می کنیم و داخل روغن سرخ می کنیم.
نیم دیگر پیاز رنده شده را داخل روغن تفت می دهیم، زردچوبه و کمی نمک و فلفل اضافه می کنیم و بعد نیم دیگر گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.
بادنجان ها را با این مخلوط مواد پر می کنیم.بادنجان ها را در مخلوط گردو در حال جوشیدن می گذاریم. بعد از ده دقیقه گوشت های گلوله شده را اضافه می کنیم.
این خورشت باید کم آب باشد و با شعله بسیار ملایم بپزد تا بادنجان ها له نشود. می توان در هنگام سرو غذا از چاشنی رب انار یا آبلیمو استفاده کرد.خورشت گردو و بادنجان مخصوص سمنان می باشد.

 


برنج ایتالیایی

مواد لازم

سینه مرغ یا فیله خلالی شده 250 گرم

اسفناج خرد شده 500 گرم

هویج خلالی شده 300 گرم

پیاز سرخ شده نصف پیمانه

ذرت نصف پیمانه

محلول زعفران دو تا سه قاشق سوپخوری

قـارچ خرد شده 300 گرم

برنج چهار پیمانه

نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم

نخودفرنگی و آبلیمو به میزان لازم

برنج ایتالیایی

 

برنج ایتالیایی

 

طرز تهیه

ابتدا پیاز سرخ شده را در تابه‌ای ریخته و کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم. خلال‌های مرغ را به آن افزوده کاملا تفت می‌دهیم. سپس هویج را اضافه کرده، با مواد مخلوط نموده، بعد اسفناج را افزوده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا مواد پخته و نرم شوند.

در ظرف دیگری قارچ‌ های خرد شده را به همراه کمی روغن و یک قاشق سوپخوری آبلیمو تفت داده تا آب قارچ کشیده شود. بعد قارچ‌ها را به همراه ذرت، نخودفرنگی، نمک، فلفل و ادویه به مواد اضافه کرده و مخلوط می‌نماییم. حالا حرارت را خاموش کرده، برنج را آبکش نموده و مواد را به همراه محلول زعفران لابه‌لای برنج ریخته و برنج را دم می‌گذاریم. بعد از 30 تا 40 دقیقه غذای ما آماده سرو می‌باشد.

سیب زمینی برگر

مواد لازم

نیمه‌آماده (به فرم وافل) 16 عدد سیب‌زمینی

گوشت چرخ‌کرده گوساله یا بوقلمون 450 گرم

ادویه مخلوط دو قاشق چایخوری

گوجه‌ فرنگی گیلاسی 4 عدد

سس خردل، کچاپ

خامه ترش

خیارشور

پنیر پیتزا

سیب زمینی برگر

 

سیب زمینی برگر

 

طرز تهیه

فر را با دمای 400 درجه فارنهایت روشن کنید. کف سینی فر یک لایه فویل بگذارید. سیب‌زمینی‌ها را با فاصله درون سینی بچینید و به مدت 18 تا 20 دقیقه در فر بپزید تا کاملا برشته و طلایی شوند.

سیب زمینی ها را از فر خارج نموده و فر را خاموش کنید. کباب‌پز را روشن کنید. در این مرحله، در یک کاسه متوسط، گوشت و ادویه را با یکدیگر مخلوط کنید. آنها را در دست به شکل مینی‌برگر حالت دهید و 16 عدد درست کنید.

برگرها رادر تابه، روی حرارت ملایم سرخ کنید و سپس آنها را روی دستمال کاغذی حوله‌ای بچینید تا روغنشان گرفته شود. برگرها را روی سیب‌زمینی‌ها قرار دهید. روی آن پنیر و یک نیمه گوجه‌فرنگی بگذارید. این برگرها را با سس خردل، کچاپ، خامه ترش و خیارشور سرو کنید.

خوراک بادنجان وگوشت کبابی


مواد لازم

گوشت بره 500 گرم

پودر رازیانه نصف قاشق چایخوری

فلفل قرمز خرد شده نصف قاشق چایخوری

نمک 

بادنجان متوسط دو عدد  

روغن زیتون 5 قاشق غذاخوری

برگ‌های تازه ریحان 3 قاشق غذاخوری

نان تست 4 عدد

 پنیر فتا ¼ پیمانه

لیمو ترش یک عدد 

خوراک بادنجان و گوشت کبابی

 

خوراک بادنجان و گوشت کبابی

 

طرز تهیه

سیخ‌های چوبی را در آب قرار دهید تا خیس شوند. گوشت‌های فیله بره را نیز به مکعب‌های دو سانتی‌متری برش دهید. درون یک کاسه به آنها، نمک، فلفل قرمز خرد شده و پودر رازیانه بزنید و با دست ورز دهید تا به همه جای گوشت‌ها برسد. بادمجان‌ها را از طول به ورقه‌های نازک برش دهید. روی آنها نمک بپاشید و داخل دستمال کاغذی حوله‌ای بگذارید تا تلخی آنها گرفته شوند. 20 دقیقه بگذارید بمانند.

در این فاصله، کباب‌پز را روشن کنید. در یک کاسه، نعنا، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و نوک انگشت نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. آن را کنار بگذارید. روی بادنجان‌ها روغن زیتون بمالید. روی نان‌ها نیز روغن زیتون بمالید و کنار بگذارید. گوشت‌ها را به سیخ بکشید. آنها را به همراه بادنجان و نان‌ها روی کباب‌پز بگذارید. آنها را مرتب برگردانید تا همه جای گوشت‌ها به خوبی پخته شوند. 4 تا 6 لایه بادنجان را در هر بشقاب بچینید. روی آنها یک یا دو سیخ کباب بگذارید. روی آنها از سس نعنا بریزید و در آخر، فتاهای خرد شده را اضافه کنید. این غذا را با نان‌های تست شده، گرم و به همراه یک قاچ لیموترش سرو کنید .


 


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 13 شهريور 1393برچسب:, | 9:38 | نویسنده : شهرام مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پاتوق مقالات شما