علل و راهکارهای مواجهه با خیانت های زناشویی


بسمه تعالی

علل و راهکارهای مواجهه با خیانت های زناشویی

خیانت به کلیه رفتارها و عملکرد یک فرد متاهل، خارج از چارچوب خانواده به نحوی که منجر به ارتباطی دوستانه،صمیمانه عاطفی و عاشقانه شود به صورتی که این ارتباط به صورتی پنهانی باشد و هیجان خاصی را برای همسر اقدام کننده به همراه داشته باشد. به طور کلی خیانت به معنای عهد شکنی می باشد

 

انواع خیانت

الف) خیانت های عاطفی: یکی از زوجین به دلایل مختلف ، مشکلات و مسائل عاطفی خود را بیش از آنکه با همسرش مطرح کند با فرد دیگری خارج از خانواده اش در میان می گذارد و از او حمایت عاطفی می جوید. بی وفایی های عاطفی اشکال مختلفی مثل ارتباط اینترنتی ، ارتباط در محیط های کاری و ارتباطات تلفنی دارد این نوع خیانت در زنان بیشتر است(Love center)

ب) خیانت های جنسی: به معنای روابط جنسی مرد یا زنی متاهل با جنس مخالف است که غریبه باشد که این خیانت در همه فرهنگها ناپسندیده تلقی میشود . این ارتباطات شامل ارتباط با زنان خیابانی ، ارتباط جنسی با همجنسان است این نوع خیانت در مردان بیشتر از زنان است ( sex center)

ج ) خیانتها ی مرکب : که شامل ترکیبی از خیانت عاطفی و خیانت جنسی میباشد . که این نوع خیانت بیشترین نوع آنست که گاهی از روابط جنسی به روابط عاطفی و گاهی از روابط عاطفی به روابط جنسی کشیده میشود و سخت ترین نوع خیانت از نظر درمان است ( love and sex center )

 

علل خیانت

1.      نارضایتی از زندگی زناشویی: افرادی که از زندگی زناشویی خود خشنود نیستند چهار بار بیشتر از سایر افراد مرتکب بی وفایی می شوند.

2.      طلاق: در مقایسه با افرادی که هرگز طلاق نگرفته اند افرادی که قبلا طلاق گرفته اند بیشتر احتمال دارد که مرتکب بی وفایی شوند.

3.      پایین بودن سن ازدواج: افرادی که در سن پایین ازدواج کرده اند احتمال بیشتری دارد که مرتکب بی وفایی شوند.

4.      وضعیت شغلی: افرادی که خارج از منزل مشغول به کار هستند احتمال بیشتری دارد که مرتکب بی وفایی شوند.

5.      درآمد: افراد دارای درامد بالا نسبت به افرادی که درامد پایین دارند احتمال بیشتری دارد که به همسر خود بی وفا باشند.

6.      تحصیلات: افراد دارای تحصیلات بالا نیز بیشتر از سایر افراد در معرض بی وفایی قرار دارند.

7.      فقدان عقاید مذهبی: کسانی که هرگز در مراسم مذهبی و مساجد شرکت نمیکنند 2.5 برابر بیشتر از آنهایی که شرکت می کنند در معرض ارتکاب به بی وفایی قرار دارند.

8.      نیاز های براورده نشده تعارضات حل نشده عزت نفس پایین عوامل شخصی روانی و عوامل فرهنگی و محیطی همگی در بروز بی وفایی نقش دارند.

9.      زن یامرداحساس میکنندمستحق این هستند شاد وخوشحال باشندوروابط آزادانه داشته باشند

10.  ازدواج از اول بصورت تحمیلی صورت گرفته باشد ( پیتمن 1989 )

11.  یکی از زوجین از نظر زوج دیگر زیبا و جذاب نباشد

12.  خیانت از نوع آشیانه خالی : پس از اینکه فرزندان ازدواج کردند و خانه را ترک کردند رابطه زوجین سرد میشود و احساس تنهایی میکنند و برای تسکین تنهایی و نا رضایتی به سمت خیانت کشیده میشوند ( براون 2001 )

13.  عامل جنسی که شامل تهییج ، کنجکاوی و جدید بودن موضوع است .( گلاس و رایت 1999) .

نقش عوامل  شخصیتی و روانی افراد در خیانت

روابط خارج از ازدواج به خودشیفتگی افراد، اعتماد به نفس شکننده، نیاز برای حفظ عزت نفس و اختلالات روانی نسبت داده شده است. یکی از قوی ترین عوامل پیش بینی کننده ی بی وفایی خودشیفتگی شخصیتی است. زنانی که خودشیفتگی زیادی دازند پیش بینی می شود که ممکن است به دنبال جلب توجه باشند، قرار ملاقات بگذارند، شب در جایی بمانند و همه ی این ها موجب می شود که روابط خارج از ازدواج و یا روابط جنسی خارج از ازدواج داشته باشند. علاوه بر خود شیفتگی دو عامل قوی پیش بینی کننده ی بی وفایی احساس مسئولیت پایین و روان پریشی(اختلال شدید روانی) هستند که عنصر مشترک آن ها تکانشگری و ناتوانی در خویشتن داری و به تاخیر انداختن لذت است.

 

واکنش های مردان و زنان به خیانت


مردان:

1.      قطع رابطه ی زناشویی

2.      انتقام گرفتن

3.      به دنبال یافتن معشوقه برای خود

زنان:

1.      بحث و گفتگو در مورد بی وفایی

2.      مواجهه کردن همسر با مسئله ی بی وفایی و صحبت با او

3.      کار بر روی بهبود رابطه ی فعلی و باز سازی آن

4.      بخشیدن همسر

5.      افکار بی وفایی

6.      نا امیدی و پریشانی

7.      احساس نا امنی و تردید نسبت به خود

8.      کاهش عزت نفس

زنان تصور می کنند که برقراری رابطه ی نامشروع وقتی که برای عشق باشد موجه است، در حالیکه مردان وقتی آن را موجه می دانند که برای عشق نباشد. زن ها برای رابطه ی نامشروع خود احساس پریشانی و گناه می کنند، اما مردان از آن لذت می برند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 23 خرداد 1393برچسب:, | 14:55 | نویسنده : شهرام مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پاتوق مقالات شما